På Eurofins webshop används kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse.
Genom att använda vår webbplats godkänner du detta. Vad är cookies?

Vanliga frågor

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren.

Varför ska jag analysera mitt grovfoder?

Hästen är naturligt anpassad för ett liv som gräsätare och grovfodret är därför det viktigaste fodret i hästens foderstat. Att veta vilket näringsinnehåll grovfodret har gör att du kan anpassa hela foderstaten till just din hästs behov. Har du ett grovfoder av tillräckligt bra kvalité kan hästen klara sig på detta endast med mineraltillskott vilket ger dig en mera lönsam hästhållning. Misstänker du att ditt grovfoder kan ha blivit dåligt är en hygienisk analys viktig för att undvika att din häst blir sjuk av fodret. Mer om hästens behov och utfodring hittar du  här.

Till toppen av sidan Till toppen av sidan

Hur ofta ska jag låta testa mitt grovfoder?

När du ska börja utfodra ett nytt parti hö eller hösilage är det bra att kolla näringsvärdena, speciellt om du har köpt ditt vallfoder, eller inte tog något prov på fältet innan pressning. Näringsinnehållet kan variera mycket beroende på skördetidspunkt och fält. Här är det viktigt att ta prov från fler än en bal eller från varje fält. Tänk på att provtagningen är det viktigaste momentet för att få ett bra analyssvar som representera just det parti grovfoder du önskar analysera. Läs noggrant provtagningsinstruktionen som finns att ladda ner här.

Till toppen av sidan Till toppen av sidan

Varför ska jag välja ett ackrediterat laboratorium?

Ett ackrediterat laboratorium är kontrollerat av en ackrediteringsmyndighet i respektive land där laboratoriet finns.

Till toppen av sidan Till toppen av sidan

Vilka betalningsformer accepteras?

Du kan betala med ditt Visa- eller MasterCard.

Till toppen av sidan Till toppen av sidan

Hur väljer jag rätt grovfoderanalys?

Vi erbjuder hela paketlösningar där man får med näring, 14 mineraler och eventuellt hygieniska analyser. Alternativt kan man välja enstaka analyser eller sammansätta vilka analyser man vill ha efter behov. Det är viktigt att välja vilken typ av grovfoder man vill analysera då analyserna skiljer sig. Antigen väljer man hö eller hösilage/ensilage.

Till toppen av sidan Till toppen av sidan

Hur tar jag ut ett representativt prov?

Det är viktigt med korrekt provtagning för att få ut ett representativt prov. Läs noggrant provtagningsinstruktionen som du hittar här.

Till toppen av sidan Till toppen av sidan

När får jag mitt analysresultat?

Analyssvaret kommer per e-post, och beroende på vilka analyser som är beställda så tar det mellan 7 och 12 arbetsdagar. En analys med näring och mineraler tar normalt 7 arbetsdagar, medan en hygienisk analys kan ta upp till 12 arbetsdagar, eftersom eventuella mögel- och jästsvampar kan ta tid att växa till.

Till toppen av sidan Till toppen av sidan

Jag har tappat bort min orderbekräftelse. Spelar det någon roll?

Nej, orderbekräftelsen behöver du inte skicka in med provet. Men skulle den försvinna så kan man få ut en ny genom att kontakta Eurofins på mail: Infolantbruk@eurofins.se eller ringa kundsupport på 010 490 84 10.

Till toppen av sidan Till toppen av sidan

Hur kommer jag i kontakt med er?

Du kan antingen skicka ett mail till  agro@eurofins.se eller Infolantbruk@eurofins.se, eller så kan du ringa vår kundsupport på 010 490 8410. Normala öppettider är vardagar mellan 8.00 och 16.30.

Till toppen av sidan Till toppen av sidan

Spelar det någon roll när jag tar provet?

Det bästa är om provet skickas in i början av veckan så att det inte blir liggandes på posten över helgen. Om du tar ut provet i slutet av veckan kan du förvara provet mörkt och svalt (hösilage/ensilage förvaras med fördel i kyl, grönmassa bör frysas direkt, medan hö klarar sig i rumstemperatur) över helgen eller tills du vill skicka in. Tänk på att använda en lufttät påse, pressa ut all luft och tillslut ordentligt. Skall en hygienisk analys göras ska provet INTE frysas.

Till toppen av sidan Till toppen av sidan

Hur vet jag om fodrets värden är bra?

Grovfodret bör vara anpassat till den typ av häst du har. Vad din häst behöver är beroende av hästens ålder, användning eller eventuella sjukdomar. Grovfoder kan ha en bra näringsmässig sammansättning men ändå ha en dålig hygienisk kvalitet. Tolkning av din analys hittar du här. Mer om utfodring och hästars olika behov kan du hitta här.

Till toppen av sidan Till toppen av sidan

Hur vet jag att provet kommit fram?

När ditt prov ankommer till oss så skickas en orderbekräftelse ut till den e-postadress du har angett och analyserna startas samma dag. Titta gärna igenom din orderbekräftelse för att se så att alla analyser som du önskat kommer med. Hör annars av dig till oss på Infolantbruk@eurofins.se eller till 010 490 8410.

Till toppen av sidan Till toppen av sidan

Vad förväntas av mig då jag tagit emot er leverans?

Följ checklistan för grovfoderanalys för att se så du gjort det du bör göra innan du skickar in provet och provtagningsinstruktion hittar du här.

Till toppen av sidan Till toppen av sidan

Var skickar jag mina prover?

Från och med 1 februari 2023 har vi inte möjlighet att hämta ut post från kunder på utlämningsställe.
Vi hänvisar er till de alternativ som finns med på våra följesedlar (se adresser nedan). Om det gäller större paket, välj företagsutlämning.

Brev skickas till:
Eurofins Agro Testing Sweden AB
Box 9024
291 09 KRISTIANSTAD

Paket skickas till:
Eurofins Agro Testing Sweden AB
Estrids väg 1
291 65 KRISTIANSTAD

Till toppen av sidan Till toppen av sidan

Vad ska jag göra om jag inte fått min följesedel?

Det första du ska göra är att kolla din mail (inkorg och skräppost). Hittar du den inte där så maila Eurofins på denna adressen: Infolantbruk@eurofins.se eller ring kundsupport på 010 490 84 10.

Till toppen av sidan Till toppen av sidan

Hygien och näringsanalys hur ska jag packa provet?

Har du beställt både hygien och näringsanalys så måste du dela provet och lägga det i två påsar.

Till toppen av sidan Till toppen av sidan

Att tänka på vid beställning

  1. Välj vilket analyspaket du vill ha genom att klicka på ”Lägg i varukorgen”. Klicka på ”Gå till kassan”
  2. Fyll i information om provet, om dig och betala med ett betalkort.
  3. En följesedel kommer att skickas till din e-post, denna måste följa med provet in till oss för att vi ska kunna koppla samman din beställning med ditt prov. OBS! Om ni skickar in mer än ett prov så var noga med att para ihop rätt följesedel med rätt prov.
  4. Beroende på vilket analyspaket ni valt får ni provsvar efter 5-10 arbetsdagar till den angivna e-postadressen (OBS! Ibland hamnar svaret i skräpposten).
  5. Provtagningsanvisning och checklista för inskick av prov ligger under relaterade dokument.

Till toppen av sidan Till toppen av sidan

Eurofins laboratoriet/laboratorierna är ackrediterade av respektive lands ackrediteringsorgan. v.2.7.0.23063
DIBS - Payments made easy

Priser visas Inkl. moms